Risicogestuurd toezicht is een vorm van toezicht waarbij de gemeente de risico's in kaart brengt en zo prioriteert dat ze haar capaciteit effectief kan inzetten om de risico's zoveel mogelijk te verkleinen. In deze context gaat het om de toepassing van risicogestuurd toezicht op de naleving van het verbod op de aanwezigheid van personen in kennelijke staat van dronkenschap.
4.1.1 Risicoanalyse
De basis is de risicoanalyse, waarbij in kaart wordt gebracht waar de risico’s tot alcoholverstrekking aan dronken personen zich bevinden. Een risicoanalyse stelt bestuurders in staat tot afgewogen keuzes in het toezicht te komen, geeft managers input voor het opstellen van planningen en geeft BOA’s zicht op waar ze het toezicht op moeten richten.
Om een goede analyse te kunnen maken, is het belangrijk dat de gemeente alle verstrekkers van alcoholhoudende drank in de gemeente in kaart heeft. Hieronder staat een overzicht van de partijen en type informatie die de gemeente kan gebruiken in de uitvoering van de risicoanalyse. In potentie is er een overvloed aan aanverwante informatie beschikbaar, maar door te veel informatie te verzamelen schiet men het doel van effectieve capaciteitsinzet voorbij. Dit overzicht is daarom niet allesomvattend, maar beoogt wel de meest relevante bronnen op een rij te zetten.
Deze lijst is samengesteld met gerichte input van de voor deze handreiking ingestelde begeleidingsgroep.
Nalevingscijfers uit nalevingsonderzoek
Nalevingscijfers uit Alcoholwet controles
Actueel vergunningenbestand
Kennis en ervaringen van BOA’s
Horeca-gerelateerde meldingen
Horeca-gerelateerde meldingen
Type bedrijf(s)activiteiten)
Eventuele aanwezigheid portier
Meldingen van klanten van horeca- of slijtlokaliteiten
4.1.2 Onderhoud en borging van informatie
Eenmalig een risicoanalyse uitvoeren is niet genoeg om risicogestuurd te kunnen werken. Het bijhouden van mutaties in drankverstrekkende locaties is iets wat periodiek uitgevoerd moet worden. Ook kan de risico-inschatting van verstrekkers over de tijd heen veranderen. Het bijhouden van de risicoanalyse vraagt dus om een dynamische aanpak. Een aantal zaken waarmee men rekening moet houden bij het optuigen van deze aanpak zijn:
- Opslag gegevens (in lijn met AVG-wetgeving)
- Contactonderhoud met externe partners
- Gemak van raadpleging (intuïtieve systemen)
- Overdraagbaarheid van informatie (Zowel voor huidige als toekomstige gemeentelijk medewerkers)
Verschillende gemeenten - zoals de gemeente Utrecht - werken reeds met risicogestuurd toezicht. Zij kunnen hun ervaringen met andere gemeenten delen.