Alle Nederlandse gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het toezicht op de Alcoholwet in hun eigen gemeente. In beginsel is het dan ook aan de gemeente zelf om te bepalen of er gebruikgemaakt zal worden van de testkopermethodiek. Echter het kan verstandig zijn, met name voor de kleine en middelgrote gemeenten, om hierbij afstemming te zoeken met de regiogemeenten.
Voordelen van regionale samenwerking:
- Meer professionaliteit in de uitvoering, door kennisbundeling en specialisatie van de toezichthouder(s) op de Alcoholwet en het werken met testkopers.
- Meer mogelijkheden voor de uitvoering van het leeftijdgrenzentoezicht, aangezien het om een specifieke vorm van toezicht gaat (wisseling van toezichthouders, samen controleren).
- Een kleinere kans op herkenning van toezichthouders.
- Uniformiteit in regels en handhaving binnen de regio, minder ongelijkheid tussen drankverstrekkers in de regio.
- Een regionale organisatie van samenwerkingspartners, zoals politie, veiligheidsregio en GGD.
- Het beter kunnen verdelen van de capaciteit van toezichthouder(s).
- Het is kostenefficiënt.
- Burgemeesters ervaren steun van hun collega-burgemeesters.
Nadelen van regionale samenwerking:
- Samenwerking vraagt meer tijd voor afstemming. Dit is vooral in de voorbereidingsfase, maar ook in de uitvoering van het toezicht.
- Aansturing en afstemming van de backoffices.
- Minder directe sturingsmogelijkheden voor een gemeente.
- Lastiger om het Alcoholwet-toezicht te laten integreren met ander gemeentelijk (APV) toezicht.